Szöggel kivert bakancstól az űrcipőkig

Ki emlékszik még azokra az időkre, amikor, ha túl hosszú volt a fűző a csukánkban, akkor nemes egyszerűséggel a stoplik között, a talpa alatt tekertünk egy karikát rajta? És ez nem is volt olyan rég. Manapság pedig lassan egyre több az olyan futballcipő, amely ezt a problémát úgy küszöböli ki, hogy egyszerűen kihagyja a fűzőt. Hiába, az egyszerűség gyönyörködtet.

 Elnézve a sportág lábbelieinek mostani felhozatalát, sokaknak talán az „űr” jelző ugrik be, mintsem bármi más. Áramvonalas formák, merész színek, és olyan lábtartás, kényelem, amelyre egy sokat látott ortopédus is csak elismerően tud biccenteni. Pedig bizony nem mindig volt ez így.

 Ki ne hallott volna már a híres német testvérpárról, Adolf és Rudolf Dasslerről? Ők fektették le az alapjait, majd később már Adolf alapította meg a mai napig nagy népszerűségnek örvendő Adidas márkát. És ha a futballcipők fejlődéstörténetét vizsgáljuk, akkor kikerülhetetlen e márka. Bár már az 1800-as években is futballoztak az emberek  – főként Nagy-Britanniában –, ám a speciális öltözék akkoriban még nem volt fontos. A rongylabda mellett így maradt az utcai lábbeli, kinek milyen volt épp. Mivel sok gyári munkás űzte már akkor ezt a  játékot, ez többnyire bakancs volt. Persze az évek múlásával, a századfordulóhoz közeledve (mármint az 1900-ashoz) már jöttek a kísérleti megoldások, igaz ezek ekkor még kis túlzással kimerültek abban, hogy a bakancsok talpába szögeket vertek, a jobb tapadás érdekében.

Az 1900-as évek elején még ilyen, leginkább az utcai viseletre hasonlító cipőkben fociztak

 

Ezt követően jött a képbe a két Dassler, már 1920 környékén, igaz a nagy áttörés a futball csukák kapcsán csak bő harminc év múlva jött, ehhez pedig egy kicsit nekünk, magyaroknak is van közünk. A „legenda” ugyanis úgy tartja, hogy Adolf Dassler az 1954-es, svájci labdarúgó-vb-re teljesen új, cserélhető stoplis cipőket készített az NSZK játékosainak. Azt beszélik, ennek is volt köze ahhoz, hogy a világbajnokság döntőjében, az alaposan felázott talajon jobban fogtak a német lábak.

Az '54-es vb-döntőben ilyen cipőben vertek meg minket a németek

 

Az Adidas ekkor tett szert világszerte ismertségre, és több más szempontból is úttörő volt a márka. Adolf Dassler volt ugyanis az első, aki egy-egy termékét ismert, világhírű sportolókkal reklámozta. Hogy csak a focinál maradjunk, Franz Beckenbauer volt az első fecske.

Persze idő közben, az eleinte egyeduralkodó márkának is megjelentek a riválisai. A Puma már a korábban, a 60-70-es években igyekezett teret hódítani. Olyannyira, hogy a 62-es vb-n a futball azóta egyik legnagyobb legendájává váló Pelé is az ő cipőjüket viselte, amely alaposan megújította az addigi ismereteket egy foci csukáról. Könnyebb, dinamikusabb volt elődeinél. 

A Puma 1962-ben használt modellje, még Pele is ebben futballozott

 

Szép sorban jöttek is az egyre modernebb darabok az Adidasnál is, 1979-ben jött ki a gyártó a mára legendássá váló cipőjével, a Copa Mundiallal, majd nem sokkal később azzal a Predátorral, ami már-már a mai cipők profizmusát, és tudományos alapokra helyezett kialakítását idézi. A Predátor újabb és újabb változatait egyébként mind a mai napig gyártja is az Adidas, így ennek a típusnak már több évtizedre visszanyúló múltja van.

Az Adidas legendás cipője, az 1979-es Copa Mundial

 

Ahogy váltak egyre inkább profivá, a kor és a játék követelményeinek megfelelővé a lábbelik, úgy kezdtek egyre nagyobb hangsúlyt fektetni a dizájnra is a gyártók. Rájöttek, hogy nem kötelező ragaszkodni az ugyan megbízható, de mégis unalmassá váló fekete színhez. A Nike a brazilok klasszis támadójával, Ronaldoval hintette el a köztudatban, hogy bizony egy csillogó, színes cipővel is lehet pontosan passzolni. A pipás márka Mercurial nevű modellje éppen ezt bizonyította. És ahogy közeledünk a jelen felé, ez a tendencia csak egyre erősödik. A sportszergyártók egyre inkább vonták be egy-egy új modell fejlesztésébe magukat a futballistákat, elvégre a legjobban mégiscsak ők tudják, mit is kell tudnia egy jó cipőnek, arról nem is beszélve, hogy így már nem csak szinte, hanem ténylegesen ráöntötték a lábaikra a csukákat.

A Nike 1998-as Mercurialja megjelenésében, színeivel volt forradalmi

 

És már vissza is kanyarodtunk oda, ahonnan indultunk. Lassan egyre kevesebben lesznek akik egyáltalán értik, milyen is volt a túl hosszú fűzőt körbekötni a cipőn. Merthogy első körben csak a legmagasabb minőségben megjelentek a fűző nélküli cipők, majd amikor a világ kellően rácsodálkozott ezekre a modellekre a tv előtt ülve, szép fokozatosan jöttek a már nem a legdrágább tartományba tartozó lábbelik is, „belebújós” kivitelezésben. Az Adidas épp a nagyöreg Copa Mundialt újította fel pár éve, és Copa 19+ névvel dobta piacra a legendás modell új verzióját, amely már nem csak prémium kategóriában érhető el, és a klasszikus fűzős mellett már a nélküli kivitelezésben is rendelkezésre áll.

A Copa Mundial újkori változata

 

Ha pedig nem lenne elég az, hogy megjelenésük miatt az újabb modellek már inkább emlékeztetnek egy szélcsatornában tesztelt hipermodern közlekedési eszközre, és, hogy kialakításuknak köszönhetően kis túlzással már maguktól végzik el a szabadrúgásokat, egyre inkább törekednek már a védelemre is. A sok esetben észrevehető magasított bokarész sokkal jelentősebb védelmet nyújt használója izületének, mint bármely más korábbi változatok. 

Tisztán látszik, hogy akárcsak maga a futball, a cipők is elképesztő fejlődésen mentek keresztül a mögöttünk hagyott évtizedekben. A nagy kérdés az, hogy vajon mi lehet a következő újítás?

© Focivilág Pécs Kft. | 7622 Pécs, Bajcsy-Zs utca 9. mfsz 21-22. | +36 70 423-6044 | focipecs@furgenyuszi.hu | www.furgenyuszi.hu