Focivilág néven működik tovább a Fürge Nyuszi!
Kapcsolat
Bezárás

Menüpontjaink

  1. Heti akciók
  2. Bejelentkezés

Termékeink

  1. Raktárkisöprés
  2. Focicipők
  3. Focilabdák
  4. Focivilág Store
  5. Sztárcsapatok termékei
  6. Mez, nadrág, sportszár
  7. Melegítők
  8. Kabátok, dzsekik
  9. Táska
  10. Ruházati kiegészítők
  11. Aláöltözetek
  12. Pólók, nadrágok
  13. Kapusoknak
  14. Sípcsontvédõk
  15. Box csomagok
  16. Feliratozás, számozás
  17. Bírói felszerelés
  18. Edzés eszközök
  19. Kapuk, hálók
  20. Lelátó, kispad, öltöző, eredményjelző, gépek
  21. Fitness és egészségügyi termékek
  22. Kézi-Kosár-Röplabda
  23. Sportcipő, papucs
  24. Meccs és tréning szettek
  25. Katalógusok
Méret / kereső

Minden, amit a teremcipőkről tudnod kell

Biztos sokak számára ismerős a labdarúgás világában a „teremszezon” kifejezés. A rossz idő beköszöntével, a hőmérséklet zuhanásával fordított arányban kezd növekedni azon futballesemények száma, amelyeket már nem a zöld gyepen, a szabad ég alatt rendeznek meg, hanem zárt térben, parkettán, műfüvön vagy épp műanyag borításon.

Természetesen ilyen körülmények mellett a kintre használt stoplis csukák viselése nem ajánlott – de még inkább persze szigorúan tilos. A teremfoci ugyanis kifejezetten erre a használatra kifejlesztett lábbelit is igényel.

Teremfoci alatt természetesen nem kizárólag a parkettán vagy műanyag borításon űzött játékot érthetjük, hanem akár a műfüves futballt is, így amikor teremcipőről beszélünk, értelem szerűen kétféle típus jön szóba.

TEREMCIPŐ

Teremcipő, Fürge Nyuszi, Nike

Sima talp, lekerekített talpszélek, ezek a teremcipők ismérvei

A focicipők ezen típusát jellemzően parkettán és műanyag borításon lehet, érdemes használni. Adott esetben ugyan akár betonos pályára is jó választás lehet, de ilyenkor érdemes olyan cipőt választani, aminek a talp része vastagabb, mivel a betonon jóval gyorsabban kopik a gumi.

Talp

A teremcipőket a gyártók IN vagy IC betűkóddal szokták megjelölni, így ezeket a jelzéseket érdemes figyelni, amikor teremhasználatra keresünk futballcipőt. Ellentétben az éles stoplis, a gumistoplis vagy épp műfüves cipőkkel, a teremcipők talpa gyakorlatilag sima. Ez azért fontos, mert a parkettán és műanyag borításon ez biztosítja a legjobb tapadást.

Kopás

Akik már régóta űzik ezt a sportágat, sok évvel ezelőtt biztosan találkoztak már azzal a problémával, hogy a cipő gumi talpa kisebb nagyobb nyomokat hagyott a talajon. Ez ma már egyáltalán nem jellemző a lábbelikre, ugyanis a gyártók ma már olyan talpakat fejlesztenek és gyártanak, amelyek, bár puha szerkezetük miatt kopnak, nyomot mégsem hagynak maguk után.

Csillapítás

Nike, Lunarlon, csillapítás

Egy Nike futócipőn láthatjuk a csillapításra szolgáló Lunarlon technológia felépítését, a teremcipőknél is ezt alkalmazzák

Szintén nagyon fontos elem a teremcipők evolúciójában, hogy a sportszergyártók az utóbbi években egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a csillapításra. Hogy miről is van szó? A kemény felületeken minden egyes lépéskor a talpra visszaható erő terheli az ízületeket, méghozzá jóval nagyobb mértékben, mint a természetes, füves talajon. A boka, a térd és a derék is nagyobb erőhatásoknak van kitéve, arról nem is beszélve, hogy a teremfoci során, a hirtelen irányváltoztatások miatt gyakoribb a ficamok, izom és szalagsérülések esélye is. Ezt az erőhatást kell valahogy tompítani, hogy ne küzdjön minden teremben futballozó sportoló krónikus boka-, és térd-, vagy akár derékproblémákkal. Ezt például a két nagy gyártó, a Nike és az Adidas is azzal éri el, hogy a korábban, futócipőinél már kipróbált, és remekül működő ütéscsillapításra szolgáló talpbetét-elemeket, anyagokat a teremcipőihez is felhasználja. Ez tehát nem csak kényelmesebbé teszi a cipő viselését, de megvédi az ízületeket is.

Általánosságban az elmondható a teremcipőkről, hogy jellemzően vékony a talpuk (a speciálisan a teremfocira jellemző finom mozdulatokat így könnyebb kivitelezni, jobban érezhetjük a labdát is egy-egy átvételkor), a talp szélei pedig lekerekítettek, ez is a labdakezelést könnyíti meg. Mivel nagy erőhatások nehezednek a cipőkre teremkörülmények között, így a lábbelik felső része is strapabíró, ugyanakkor rugalmas, jól táguló anyagból készül.

 

MŰFÜVES CIPŐ

A nevében benne is van, hogy milyen pályán lehet használni: műfüvesen.

Hernyótalp

Műfüves focicipő, hernyótalp, Nike

Ilyen egy klasszikus „hernyótalpas” műfüves cipő

Ha műfüves pályán futballozunk, akkor a klasszikus teremcipőket jobb, ha elfelejtjük. Azok sima talpa ugyanis a füvet imitáló felületen szinte úgy viselkedik, mind az autón felejtett nyári gumi a havas úttesten. Éppen ezért fejlesztettek ki műfűre egy olyan talpat a sportszergyártók, amelyen nagyon sok, apró „gumistopli” található. Ezek igazából nem is stoplik, inkább csak kisebb kiemelkedések. Nem véletlen, hogy a köznyelvben ezek a csukák a „hernyótalpas” jelzőt kapták meg. Ez a sűrűn barázdált talp az, amely a műfüvön a legjobb tapadást képes elérni. Ezt a cipőtípust keresve a „TF” jelzésre kell figyelnünk, ezzel a betűkóddal jelölik a műfűre használatos futballcipőket.

Hasonlóságok

A műfüves cipők többi elemükben nagyon hasonlítanak a terem változatukra. Ezen a borításon is kiemelt jelentősége van fejlesztés-technológiai szempontból a csillapításnak. Bár talán sokan azt gondolják, hogy az ízületek számára kellemesebb „közeg” a műfű, mint a keményebb parketta, ez azonban közel sem igaz. Sőt, műfüvön még gyakrabban szoktak jelentkezni a bokát, térdet, akár csípőt érintő panaszok. Éppen ezért a műfüves cipők talpának kialakításánál is nagyon fontos a megfelelő csillapítás, a talajról visszaható erők mérséklése.

Összegzésképp elmondható, hogy a jelen terem és műfüves cipői már sokkal jobb alternatívát nyújtanak a futballisták számára, mint akár másfél évtizeddel korábbi elődeik. Nem csak a dizájn fejlődött ugyanis ez almút 10-15 évben sokat, hanem a cipők teremspecifikus tulajdonságai is egyre szebben rajzolódnak ki a lábbeliken. A mellett tehát, hogy szépek, már kényelmesek is, és nagyon hasznos egészségmegőrző, prevenciós sajátosságaik is vannak.

 

Bemelegítés, nyújtás

Ugyanakkor a teremszezonra készülve ki kell emelni még egy nagyon fontos dolgot, nem minden ugyanis a cipő. Ilyenkor hatványozottan igaz, hogy a megfelelő bemelegítésnek és nyújtásnak óriási szerepe van nem csak a maximális teljesítmény elérésében, hanem az ízületeink, izmaink védelmében is. Szóval tessék becsülettel bemelegíteni a bokát, a térdet, a csípőnket és derekunkat, sőt, felfelé haladva minden egyes porcikánkat. Ez javítani fogja az esélyünket arra, hogy elkerüljünk nem kívánt ficamokat, szakadásokat. Ha pedig véget ért az esti teremfoci, szánjunk egy kis időt a nyújtásra is. Bár talán kevesen gondolnák, de ezzel drasztikusan lehet csökkenteni az esélyét annak, hogy letapadjon az Achillesünk, vagy, hogy megsérüljenek a hajlító izmaink, térdszalagjaink.