A legendás stoplisgyártó: a Puma

 Az eredeti cégből kivált testvér, Rudolf márkája a Puma is szárnyalásnak indult  már 1948-as megalapításakor, méltó versenytársa volt Adolf Adidasának, de ez  csak fokozta az ellenségeskedést. Míg az Adidas sztárokkal nyomult, addig  Rudolf a technológiai újításokra építette a márkát!

 Mivel a Puma nevű céget Rudolf Dassler alapította miután kivált 1948-ban testvére  Adolf vállalkozásából, a kezdeti időkről most nem szólunk, hiszen arról már – az  Adidas történeténél – írtuk. A Puma cég története 1948-ban indult, akkor védte le a  nevet Rudolf Dassler. A logó is ebben az évben született, amely bátorságot,  szilárdságot és letisztultságot képvisel.

Kezdetek

Már a különválás első évében megszületett az Atom névre keresztelt futballcipő, amely egyből hatalmas sikert könyvelhetett el. Egészen a mai napig rengeteg világklasszis futballista viselte a puma termékeit, oylanok, mint Pelé, Maradona, Cruijff, vagy épp a még ma is aktív Aguero és Buffon. A 100 méteres síkfutás jelenlegi csúcstartója Usain Bolt is a Puma cipőjében érte el sikereit. 1998-tól pedig, olyan neves cipőtervezőkkel működtek együtt, mint, amilyen Jil Sander. 

Hatvan éves évfordulójukon (2008-ban) annak a tiszteletére, hogy negyvenéves az egyik sikercipőjük,kiadták a hatvanas évekbeli modell újabb változatát, amelyet KING névre kereszteltek. A KING azért legendás, mert egy portugál színekben játszó focista, egy bizonyos Eusébio negyvenkét gólt rúgott benne 1968-ban. A KING 2008-as változata a KING XL nevet kapta, utalva nagyságára és a negyvenedik születésnapra. A KING-et viselte többek között Pelé, Kempes, Völler, Matthäus és Oddo is.

Kép: facebook.com/PUMA

Kié a stoplis?

A cég első futballcipőjét 1948-ban, az alapítás évében mutatta be, sokáig fő profiljuk a stoplis cipők gyártása volt. 1948-ban a nyugatnémet focicsapat Pumában játszott. Rudolf 1949-ben kezdett el gondolkodni a kivehető szegecses stoplison, amely ma már elterjedt fajta lett az egész világon, sok focista választ ilyen cipőt. Az 1952-es nyári olimpiai játékokon ezerötszáz méteren Josef Barthel atléta megnyerte az első aranyat egy Puma cipőben. Az 1960-as nyári olimpián a Puma már fizetett Armin Hary futónak, hogy addigi Adidas cipőjét eldobva a száz méteres döntőben fusson Pumában. Hary nem akarta elhagyni az Adidast, de a pénz csábította, éppen ezért közölte Adolf Dasslerrel – az Adidas tulajdonosával -, hogy fizessen ugyanannyit amennyit Rudolf ajánlott, különben nem Adidasban fog versenyezni. Adolf felháborodottan elutasította a kérést, így a sportoló Pumában versenyzett.

Érdekes dolog, hogy a testvérek – Adolf és Rudolf – és márkájuk között feszülő ellentét megosztotta szülőfalujukat, Herzogenaurach-ot is. A faluban volt külön kocsma, külön bolt a két tábornak, és azt se nézték jó szemmel, ha egy Adidas és egy Puma “hívő” család gyermekei összeházasodott. Még az a legenda is járja, hogy ha Rudolfhoz szerelők jöttek és azok Adidast viseltek, akkor a pincéből felhozatott egy Puma cipőt nekik.

Technológiai újítások

A technológiai újításokban a focicipőket illetően mindig is élen járt a Puma. 1960-ban vezették be a gyártásban a vulkanizálás technológiáját. Ma már ez a technológia elterjedt minden cipőgyárnál. 1982-ben újabb újítás történik a gyártásban, ugyanis feltalálják a DOUFLEX talpat, amely sokkal kényelmesebbé teszi a cipőt viselője számára. Még az ezredfordulón is volt mit fejlesztenie a cég mérnökeinek, ugyanis 2000-ben a Puma a Porsche-val együtt megalkotta a tűzálló lábbelit.

A márkaalapító Rudolf Dassler 1974-ben elhunyt. Ekkortól kezdve két fia, Armin és Gerd – akik apjukkal és nagybátyjukkal ellentétben sohasem vesztek össze – vitte tovább az üzletet. 1989-ben a két testvér eladta hetvenkét százalékos részesedését a cégből.

Designerekkel

Akárcsak az Adidas, a Puma is együttműködik, együttműködött divattervezőkkel, egyesítve a sportot és a divatot. Először a német divattervezővel, Jil Sanderrel dolgozott együtt a Puma, aki 1998-ban egy cipőkollekciót álmodott meg a sportmárkának. 2008-ban a Puma  Alexander McQueennel dolgozott együtt. A többszörösen az év divattervezőjének választott designer, Alexander McQueen által megalkotott Bone kollekciót újraalkotta a Puma logóját, az ugró pumát, ötvözte benne az embert és az állatot.

A márka a cipőkkel aratott sikereit, arra használta, hogy bővítse a sportszer és ruházati választékát. A 2000-es évek elején pedig a szépségiparban is letetették a névjegyüket és megkezdődött a Puma parfümök forgalmazása.

Sajnos a testvérek ellentéte sosem oldódott meg, bár egy temetőben nyugszik a két fivér sírjaik a temető két ellentétes végében találhatóak. Az Adidas és a Puma közötti "háború" pedig ma is zajlik, amelyet Rudolf és Adolf Dassler fiai vívnak immár. 

Forrás:
Youtube: Adidas vagy Puma – Két márka, két testvér harca
Wikipedia

 

 

© Focivilág Pécs Kft. | 7622 Pécs, Bajcsy-Zs utca 9. mfsz 21-22. | +36 70 423-6044 | focipecs@furgenyuszi.hu | www.furgenyuszi.hu